NicoBloc Logo

Geschiedenis...

Tijdens de Vietnam-oorlog zochten Amerikaanse soldaten naar een oplossing om de smaak van hun sigaretten te verbeteren. Veel soldaten druppelden glycerine op hun sigaret. Hierdoor smaakten ze minder bitter. Deze gewoonte werd onthouden en na de oorlog werden de technieken verbeterd, om uiteindelijk de nicotine en teer te blokkeren in de sigaretfilters. Na uitvoerig onderzoek en laboratoriumtesten werd NicoBloc® ontwikkeld als een hulpmiddel om te stoppen met roken.

Twee Amerikaanse studenten in de wetenschap hebben het potentieel van NicoBloc® en haar nicotine-reducerende capaciteiten aangegeven (Stillwell & Gladding 1993 en meer recent ook the Baltimore Addiction Research Centre, 1998 - gepubliceerd in "Pharmacology Biochemistry and Behaviour", 1998).

Het rapport uit Baltimore laat zien dat rokers hun ‘rookgewoonten’ niet veranderen om het verminderde gehalte aan nicotine te compenseren als ze NicoBloc® gebruiken. Met andere woorden; rokers gaan niet méér sigaretten roken om het nicotinetekort te compenseren. Een studie door the University of Pennsylvania (1997) liet zien dat de rokers dezelfde rookervaring hebben mét NicoBloc® als zonder NicoBloc® op de filter van hun sigaret.

Met de hulp van meer dan 130 grote bedrijven in Ierland en Groot-Brittannië kon NicoBloc® getest worden door meer dan 2000 rokende werknemers tijdens een door de bedrijven georganiseerd initiatief om de werknemers te laten stoppen met roken. Zij werden hierbij geholpen door de "Rosen Stop Smoking Programme".

Bedrijven in diverse branches namen deel aan het initiatief. Ook de werknemers waren divers. Zowel medewerkers op de winkelvloer als managers namen deel aan het programma. Bekende organisaties als The Royal College of Surgeons, Yorkshire Water, Fortnum & Mason, Dixons, Mothercare, Guinness, Conservative Party Headquarters, Industrial Society, BUPA, Apple Computers en Royal Opera House werden vertegenwoordigd in het project.

De proef liet zien, dat als NicoBloc® werd gebruikt als een middel om te stoppen met roken, opmerkelijk goede resultaten werden behaald. Meer dan 42 % van de deelnemers slaagden er in om te stoppen met roken. Ook werd geconcludeerd dat diegenen die niet geheel gestopt waren met roken, wel minder rookten dan voor de proef. Het succes van het programma werd breed uitgemeten in de Engelse en Ierse pers. Vogue Magazine beschreef het product als “een innovatief programma dat je in fases, geleidelijk en probleemloos helpt om te stoppen met roken.”

De veelbelovende resultaten van de proef maakten duidelijk dat NicoBloc® toegankelijk moest worden gemaakt voor een veel groter publiek. In 2001 werd dan ook een nieuw bedrijf opgericht dat NicoBloc® verder ontwikkelde voor de detailhandel.

Waar voor bedrijven trainingvideo’s werden gebruikt, zat er voor de consument een DVD in het NicoBloc®-pakket. Deze werd ondersteund door een website die interactieve steun aan de stopper verleende, antwoord gaf op veel gestelde vragen en een mogelijkheid tot het geven van feedback.